Marketing strategie voor een digitale marktplaats

Van awareness tot omzetgroei
BikeFair is dé online marktplaats voor tweedehands fietsen. Waar het platform al populair was onder expats in Nederland, lag de uitdaging in het winnen van harten (en klikken) van Nederlandse fietsers. Samen ontwikkelden we een marketingstrategie met drie stevige pijlers: mediacampagnes, zoekmachines en e-commerce. Uitgelicht: de schaalbare SEO-strategie met een op maat gebouwde pagebuilder-CMS.





Aanpak
We startten met het optimaliseren van de e-commerce basis: koppelingen leggen en campagnes lanceren op onder andere Google Shopping. Dit zorgde direct voor een stijging in verkopen van +28%.
Daarna volgde een landelijke awarenesscampagne om het merk onder Nederlands publiek op de kaart te zetten. Met een mix van commercials, banners, social media advertenties, PR-artikelen en zichtbaarheid in kranten en magazines bereikten we meer dan 800.000 Nederlanders met een frequentie van 2.4x.
Voor duurzame groei legden we de focus op SEO. Op basis van uitgebreid zoekwoordonderzoek brachten we het zoekgedrag terug tot zeven hoofdcategorieën: prijs, locatie, merk, model, type, staat, aandrijving en materiaal.
Samen met de in-house developer van BikeFair bouwden we een pagebuilder-CMS, waarmee we geautomatiseerd honderden unieke, geoptimaliseerde landingspagina’s konden genereren. Elke pagina sloot aan op de actuele voorraad en specifieke zoekcombinaties van consumenten.

Resultaat
Resultaat:
+750% organische groei in websiteverkeer
Ruim 150.000 bezoekers per maand in het hoogseizoen
Structurele bijdrage van ~30% aan de jaarlijkse omzet.
De combinatie van korte termijn-boost via campagnes en lange termijn-impact via SEO zorgde niet alleen voor meer verkeer, maar ook voor blijvende omzetgroei. Een aanpak die, net als een fiets van BikeFair, nog jarenlang plezier zal opleveren.
