Campagnes gericht op de moderne zzp’er

  • Zelfstandig Ondernemers

FinTech en SaaS?

Deze start-up die inmiddels bijna een scale-up mag heten, combineert het.

Met een derde buzzword: Crowdsurance.  Geen ingewikkelde verzekering met dure premies, maar een simpel en betaalbaar vangnet. Voor en door echte ondernemers.

Wij ontwikkelden voor Zelfstandig Ondernemers de digitale marketing strategie, die jaarlijks goed is voor 40% van alle aanmeldingen.

  • Content strategie
  • Performance strategie
  • Zoekmachines
  • Data & Insight

Uitdaging

Zelfstandig Ondernemers is een platform dat met Crowdsurance een betaalbaar alternatief biedt.

De uitdaging was dat het ging om een relatief jonge start-up zonder marketing afdeling. De kennis was altijd uitbesteed aan bureaus. 

Met uitvoerig en doorlopend onderzoek moest een digitale strategie worden ontwikkeld, gericht op een mix van branding en performance.

Met toch vooral aandacht voor één doel: zoveel mogelijk aanmeldingen, tegen een specifiek rendement.

Aanpak

Omdat Zelfstandig Ondernemers (hierna: “ZO”) een start-up was met een nieuwe reputatie, richten we ons erop branding en performance tegelijk aan te pakken.

Geen generieke uitstraling meer, maar een persoonlijk en benaderbaar bedrijf dat op het juiste moment, de juiste snaren raakt.

We ontwikkelden een marketing funnel.

Het fundament: een laag met always-on campagnes (o.a. SEA, SMA, SEO) aangevuld met doorlopende content op social, site en in nieuwsbrieven.

Daarnaast ontwikkelden we jaarlijks 3 periodieke campagnes voor het hoogseizoen.

Binnen deze lagen ontwikkelden we een content strategie, met doorlopende uitingen op site, mail, en vier social media kanalen.

We hanteerden een gepersonaliseerde aanpak: elke aankoopfase werd onderverdeeld met een gedefinieerde doelgroep, doel en bijbehorende content. Met een thema gericht op elke stap: ZO inspirerend, ZO nodig, ZO werkt het en ZO geregeld. 

De funnel vormde de basis voor de keuzes in de ontwikkeling van content, kanalen en budgetverdeling. Zo werden inspirerende video campagnes met name in de top of funnel getoond, terwijl in de bottom of funnel de afbeeldingen effectiever zijn.

Op basis van de onderzoeken van het CBS/TNO brachten we de tegenargumenten van zzp’ers in kaart. Hiermee bepaalden we inhoud van advertenties, waarin deze argumenten werden aangesproken met de voordelen van crowdsurance. 

Binnen de strategie ontwikkelden we content waaronder video interviews, videoreeksen en commercials.

Maar ook shorts/animaties, carrousels, infographics, klant testimonials, reviews, advertenties, landingspagina’s, nieuws- en blog artikelen, e-mail campagnes en advertentie materiaal.

Commercials

Videoreeksen

Gedreven door resultaat

Met de verspreiding van content zagen we het aantal kijkers en website bezoekers toenemen, terwijl de kosten daalden. 

Belangrijkste onderdelen van de succesformule:

  • Automatisering van e-mail campagnes
  • Conversieratio optimalisatie
  • Toename in budget en mediakanalen
  • Recyclen van populairste content

Door de meest populaire video’s groots te verspreiden, ontwikkelden we een behoorlijke achterban. De video’s werden het eerste jaar ruim een miljoen keer bekeken door ongeveer 250.000 ondernemers. Een prachtige remarketingpool om conversiecampagnes op te richten.

We zwengelden het vliegwiel aan: Mensen die een stuk content van “ZO inspirerend” keken, kregen gesponsorde content te zien over de noodzaak van het product (“ZO nodig”).

De mensen die interactie hadden hiermee of de site bezochten, kregen vervolgens gesponsorde content uit “ZO werkt het” waarin we onder andere het fenomeen Crowdsurance uitleggen.

Iemand die zo’n video geïnteresseerd had gekeken, of de aanvraagstraat had bezocht, of een reclame video had afgekeken, werd opgevolgd met concrete advertenties met aanbiedingen en acties onder de noemer “ZO geregeld”.

En was je al deelnemer? Dan kreeg je geen promoties of advertenties meer en werd je alleen nog betrokken middels nieuwsbrieven en content uit de categorie “ZO inspirerend”.

Wel zo prettig!

SEO Content & Campagnes

Met de kennis van nu, verbeterden we de inzet van de jaren ervoor. Zo ontwikkelden we een specifiek format afgestemd op de jongere doelgroep, startende zzp’ers, vanuit de ambitie om de LTV te verhogen.

Ook werd een frisse nieuwe commercial ontwikkeld die door de achterban positief werd ontvangen.

Ook belangrijk was het voortborduren op eerder succes dat we behaalden met zoekmachine content (SEO). Deze pagina’s leverden na het eerste jaar al ruim 11.000 bezoekers meer dan voorheen, met enkele honderden aanmeldingen per jaar. Door het toevoegen van een kennisbank met daarin de meest gestelde vragen van ondernemers dat jaar, werden dat nog eens 45.000 bezoekers per jaar extra!

Data

Voor Zelfstandig Ondernemers doen we jaarlijks marktonderzoek. Bovendien zorgen we voor doorlopend inzicht in trends en zoekgedrag onder zzp’ers, zodat er met nieuwe content en landingspagina’s op ingespeeld kan worden. We waren dan ook goed bekend met de doelgroep – niet tenminste omdat veel van ons zelf als zzp’er begonnen zijn.

Ter inzicht voor de klant, ontwikkelden we een KPI-dashboard met daarin zowel de campagne resultaten als actuele marktontwikkelingen. Zo brachten we bijvoorbeeld de seizoensgebonden trends rondom in kaart.

Resultaten

Inmiddels werken we al ruim 4 jaar samen met Zelfstandig Ondernemers. Met prachtige groei, waar we trots op zijn.

  • +54.000 organische bezoekers per jaar
  • Aanmeldingen tegen 29% lagere CPA
  • +10% inschrijvingen boven target
  • Maandelijks een uniek bereik van 300.000 ondernemers

Vertrouwd door 40+ merken

Let’s get to work.

Deel vrijblijvend jouw uitdaging. Voor inzicht, inspiratie of gewoon een goed bakkie.