Social Media Gebruik in Nederland, anno 2025
Ruim 93% van de Nederlandse bevolking is actief op social media.
Dat kinderen vaker op TikTok zitten en senioren vaker op Facebook, zal je misschien niet verbazen. Maar wist je dat er meer mannen dan vrouwen op TikTok en Instagram zitten?
Tijd voor een deep-dive.
Het Social Media landschap in Nederland
Voor de marketeers is het niets nieuws om inzicht te hebben in de demografie van platformen. Zo weten zelfs outsiders dat Facebook inmiddels voor oude mensen is, LinkedIn voor de stoffige professional, Instagram voor de knappe dames en TikTok voor de jeugd.
Toch zijn er weer genoeg leuke ontwikkelingen, die inzicht geven in de dynamiek van het social media landschap.
Bijvoorbeeld dat TikTok stabiliseert, na jaren aan explosieve groei. Sinds het onstaan als Musical.ly, is er voor het eerst een daling in de groei te zien.
Het platform blijft de absolute nummer één onder Gen Z (82% dagelijks gebruik). Daarbij weten ook de ouders het platform steeds vaker te vinden. Het was de grootste stijger van alle platformen in de leeftijdscategorie 35-44, met name onder vrouwen.
Facebook is en blijft het absolute “senioren” platform. Van alle gebruikers is bijna 30% boven de 55 jaar oud.
Ook weten we als B2B-marketeers dat er geen ander platform is dan LinkedIn om de doelgroep te benaderen. De segmentatie en targeting opties zijn onvergelijkbaar onder social media platformen.
Opmerkelijk hierin is dat Randstedelingen (41%) het platform significant vaker gebruiken dan mensen uit andere delen van het land (29%). Vermoedelijk is de competitie hoger in de randstad, waardoor mensen zich sneller definiëren als professional.
Pinterest is zoals bekend, de ongeëvenaarde kampioen als het gaat om vrouwelijke gebruikers. Ruim 7 op de 10 gebruikers is vrouw. Nu is het platform zelf minder actiematig, maar biedt het bij uitstek de beste mogelijkheden om dit publiek te bereiken.
Opkomende kansen voor B2B en B2C
LinkedIn groeit als B2C-kanaal. Dit is af te leiden aan het feit dat ook premium merken zich beginnen te profileren met berichten op dit platform. Daarbij is de interactie met content op het platform met 67% toegenomen afgelopen jaar. Dit maakt duidelijk dat content niet langer bestaat uit saaie, eenzijdige berichten. Personal branding is ontdekt en er valt inmiddels ook op persoonlijk vlak interessante content te halen.
YouTube is een platform dat vooral door jonge mannen werd gebruikt. In Nederland heeft het een dagelijks bereik van 58% onder alle mannen van 18-34-jarigen. Een ongekende dekking, als het gaat over zo’n segmenten.
De grootste van alle platformen blijft WhatsApp. Door de beperkte adverteermogelijkheden (zeg maar gerust: geen) is het minder interessant voor marketeers, dan op andere platformen. Het platform blijft wel essentieel voor de community-building, bijvoorbeeld via WhatsApp Groepen of business channels. Hiervan steeg het gebruik afgelopen jaar nog met 140%.
Werkt een kanaalspecifieke aanpak nog?
Het Nederlandse social media landschap geeft ruimte voor een gefragmenteerde aanpak.
Zo zien wij bij veel klanten de splitsing tussen ATL en BTL terugkomen. Lees: Niet schieten met hagel, maar een aanpak die wordt bepaald door de media doelstelling.
Toch is het lang niet altijd nodig om strategieën of campagnes te splitsen per kanaal. Met name als adverteren wordt ingezet. Targeting opties op deze platformen blijven accuraat en biedt de mogelijkheid om op elk platform een deel van de doelgroep te bereiken, zonder de overige mensen op het platform aan te spreken. Zo beperk je je, welk platform je ook gebruikt, alleen tot de meest relevante mensen.
Een selectie bestaande uit 5 tot 10 platformen is voor de grotere adverteerders dan ook vaker regel dan uitzondering; zo’n mediamix kan binnen één campagne prima worden ingezet.
Uiteindelijk ligt het vooral aan het doel en de beschikbare middelen, die bepalen welke kanalen worden ingezet.
Welk platform verdient een herevaluatie in jouw strategie?
Vertrouwd door 40+ organisaties
AI, Caramba!
Deel vrijblijvend jouw AI uitdaging. Voor inzicht, inspiratie of gewoon een goed bakkie.

Contact
