Campagnes gericht op moderne ondernemers

  • Zelfstandig Ondernemers

FinTech en SaaS?

Deze start-up die inmiddels bijna een scale-up mag heten, combineert het.

Met een derde buzzword: Crowdsurance. Geen ingewikkelde verzekering met dure premies, maar een simpel en betaalbaar vangnet. Voor en door echte ondernemers.

Wij ontwikkelden voor Zelfstandig Ondernemers de content strategie, die jaarlijks goed is voor 40% van alle aanmeldingen.

  • Content strategie
  • Performance strategie
  • Zoekmachines
  • Data & Insight

Uitdaging

Zelfstandig Ondernemers is een platform dat met Crowdsurance een betaalbaar alternatief biedt.

De uitdaging was dat het ging om een relatief jonge start-up zonder marketing afdeling. De kennis was altijd uitbesteed aan bureaus. Daarbij werkten wij met een klein team aan een intensieve strategie, waarin bijna dagelijks content werd geplaatst op vier verschillende kanalen.

Met uitvoerig en doorlopend onderzoek moest een content aanpak worden ontwikkeld, gericht op een mix van branding en performance.

Met toch vooral aandacht voor één doel: zoveel mogelijk aanmeldingen, tegen een specifiek rendement.

Aanpak

Omdat Zelfstandig Ondernemers (hierna: “ZO”) een start-up was met een nieuwe reputatie, richten we ons erop branding en performance tegelijk aan te pakken.

Geen generieke uitstraling meer, maar een persoonlijk en benaderbaar bedrijf dat op het juiste moment, de juiste snaren raakt.

We ontwikkelden een social media strategie, gebaseerd op vier aankoopfases: Awareness, Engagement, Conversion, Loyalty.

Binnen elke fase werd een gedefinieerde doelgroep, doel en bijbehorende content ingezet. Elke stap kreeg een eigen thema: ZO inspirerend, ZO nodig, ZO werkt het en ZO geregeld. 

Inspirerend bestond uit informatie die breed interessant was voor elke ondernemer. Denk aan interviews met andere ondernemers, infographics, nieuws/actualiteiten (eg. wetswijzigingen) en give-aways.

Engagement was richtte erop bezoekers die merkinteractie hadden gehad te informeren over ons product. Hier toonden we bijvoorbeeld uitlegvideo’s over de noodzaak om ‘iets’ te regelen als zzp’er. Interviews met klanten die blij waren dat ze de verzekering van Zelfstandig Ondernemers hadden toen het misging. Infographics over de gevolgen van een ontbrekende AOV.

In de fase ZO Geregeld deden we concrete aanbiedingen en promoties met bijvoorbeeld kortingen of verwijsacties, gedeeld via multi-channel campagnes op mail, social media (incl. ads), website & video.

In totaal maakten we met partner FC Klap onder meer video interviews, videoreeksen en commercials.

Daarbij werden ook shorts/animaties, carrousels, infographics, klant testimonials, reviews, advertenties, landingspagina’s, nieuws- en blog artikelen, e-mail campagnes en advertentie materiaal ontwikkeld.

Tot slot ontwikkelen we jaarlijks 3 periodieke campagnes voor het hoogseizoen.

Op basis van de onderzoeken van het CBS/TNO brachten we de tegenargumenten van zzp’ers in kaart. Hiermee bepaalden we inhoud van advertenties, waarin deze argumenten werden aangesproken met de voordelen van crowdsurance. 

Commercials

Videoreeksen

Gedreven door resultaat

Met de verspreiding van content zagen we het aantal kijkers en website bezoekers toenemen, terwijl de kosten daalden. 

Belangrijkste onderdelen van de succesformule:

  • Conversieratio optimalisatie
  • Uitbreiding budget & social mediakanalen
  • Recyclen van populairste content
  • Hernieuwing e-mail automatiseringen

Door de meest populaire video’s groots te verspreiden, ontwikkelden we al in het eerste jaar een behoorlijke achterban. De video’s werden het eerste jaar ruim een miljoen keer bekeken door ongeveer 250.000 ondernemers. Een prachtige remarketingpool om conversiecampagnes op te richten.

We zwengelden het vliegwiel aan: Mensen die een stuk content van “ZO inspirerend” keken, kregen gesponsorde content te zien over de noodzaak van het product (“ZO nodig”).

De mensen die interactie hadden hiermee of de site bezochten, kregen vervolgens gesponsorde content uit “ZO werkt het” waarin we onder andere het fenomeen Crowdsurance uitleggen.

Iemand die zo’n video geïnteresseerd had gekeken, of de aanvraagstraat had bezocht, of een reclame video had afgekeken, werd opgevolgd met concrete advertenties met aanbiedingen en acties onder de noemer “ZO geregeld”.

En was je al deelnemer? Dan kreeg je geen promoties of advertenties meer en werd je alleen nog betrokken middels nieuwsbrieven en content uit de categorie “ZO inspirerend”.

Wel zo prettig!

SEO Content & Campagnes

Met de kennis van nu, verbeterden we de inzet van de jaren ervoor. Zo ontwikkelden we een specifiek format afgestemd op de jongere doelgroep, startende zzp’ers, vanuit de ambitie om de LTV te verhogen.

Ook werd een frisse nieuwe commercial ontwikkeld die door de achterban positief werd ontvangen.

Ook belangrijk was het voortborduren op eerder succes dat we behaalden met zoekmachine content (SEO). Deze pagina’s leverden na het eerste jaar al ruim 11.000 bezoekers meer dan voorheen, met enkele honderden aanmeldingen per jaar. Door het toevoegen van een kennisbank met daarin de meest gestelde vragen van ondernemers dat jaar, werden dat nog eens 45.000 bezoekers per jaar extra!

Data

Voor Zelfstandig Ondernemers doen we jaarlijks marktonderzoek. Bovendien zorgen we voor doorlopend inzicht in trends en zoekgedrag onder zzp’ers, zodat er met nieuwe content en landingspagina’s op ingespeeld kan worden. We waren dan ook goed bekend met de doelgroep – niet tenminste omdat veel van ons zelf als zzp’er begonnen zijn.

Ter inzicht voor de klant, ontwikkelden we een KPI-dashboard met daarin zowel de campagne resultaten als actuele marktontwikkelingen. Zo brachten we bijvoorbeeld de seizoensgebonden trends rondom in kaart.

Resultaten

Inmiddels werken we al ruim 4 jaar samen met Zelfstandig Ondernemers. Met prachtige groei, waar we trots op zijn.

  • +54.000 organische bezoekers per jaar
  • Aanmeldingen tegen 29% lagere CPA
  • +10% inschrijvingen boven target
  • Maandelijks een uniek bereik van 300.000 ondernemers

Vertrouwd door 40+ merken

Let’s get to work.

Deel vrijblijvend jouw uitdaging. Voor inzicht, inspiratie of gewoon een goed bakkie.