Influencer strategie: How to
Influencer marketing is inmiddels een vast onderdeel van veel marketingplannen. Maar hoe ontwikkel je een effectieve influencer mediastrategie die écht impact maakt?
In dit artikel leggen we de valkuilen uit, en nemen we je mee langs de vijf essentiële fases van ons proces: Verkenning, Strategie, Netwerk, Uitvoering en Evaluatie.

Valkuilen
Influencers worden, net als Facebook advertenties in het verleden, nog wel eens gezien als wonderwater. De gedachte: Als iemand met een grote following jouw product promoot, komt het vanzelf goed.
Terwijl het natuurlijk minstens belangrijk is dat deze persoon een goede reputatie heeft, de juiste doelgroep aanspreekt, en content maakt die met interesse wordt bekeken.
Imago: Sluit het profiel van de influencer aan op jouw merk en doelgroep?
Following: Heeft de influencer een bereik dat past bij jouw budget?
Engagement: Leveren berichten van de influencer gemiddeld veel interactie op?
Conversie: Wordt de betreffende influencer en zijn / haar advies serieus genomen?
En dan heb je bovendien de verschillende onderdelen van de campagne boodschap zelf. Dit is sterk afhankelijk van de klant en de doelgroep.
Concept: In hoeverre vertel je wat er moet gebeuren in de post(s)?
Briefing: Hoe zorg je voor een authentieke klik met de influencer?
Doel: Wat is de concrete actie die kijkers of volgers moeten nemen?
Incentive: Op welke manier worden de kijkers overtuigd om over te gaan tot die actie?
Deze en meer vragen gaan vooraf aan het ontwikkelen van de strategie en zijn essentieel in het proces dat hierop volgt. In ons geval kent dat proces 5 verschillende fases: van planning tot evaluatie.
Let’s go.
Verkenning
Samen met de klant definieren we tijdens de kennismaking het doel en de middelen van het project. Tegelijk bepalen we de definitie van de doelgroep.
Vervolgens gaan we op onderzoek uit: Welke influencers worden door de doelgroep bekeken en welke platformen zijn binnen deze groep het meest relevant zijn.
Vervolgens doen we data-analyse en een stukje social listening om een beeld van de populariteit van het onderwerp te vormen, evenals de rangorde van influencers in de betreffende niche.
Uiteindelijk maken we een beeld van alle relevante influencers.
Strategie
We smeden een plan: op basis van de doel, doelstellingen en budget vormen we in overleg een concept briefing voor de influencers. Deze omvat de tijdlijn met concrete deadlines en deliverables.
We maken een voorselectie met inzicht in het bereik, interactie en kosten van de influencers.
We houden hierbij rekening met hun situatie (nano, micro, macro, celebrity) en hoe zij normaliter te werk gaan.
De klant heeft altijd de mogelijkheid voor input en veranderingen. Maar zodra goedgekeurd, gaan we aan de slag
Netwerk
We benaderen de influencers die passen bij de merkwaarden en doelgroep. De focus ligt hierbij op authenticiteit en engagement en zeker niet alleen op volgersaantallen.
Bij kennismaking bouw je vanaf de start een persoonlijke relatie met de influencer op. Belangrijk, want bij succes is de kans groot dat er langdurige samenwerkingen ontstaan, bijvoorbeeld bij nieuwe campagnes of een rol als ambassadeur.
Uitvoering
We lanceren en beheren de campagnes op basis van onze planning. Hierbij zorgen we voor duidelijke briefing, met ruimte voor creativiteit en bewaak merkconsistentie.We monitoren resultaten en sturen bij wanneer we positieve of negatieve uitschieters zien. We zorgen voor links met tracking, om te bepalen welke content heeft geleid tot resultaat.
Evaluatie
Net als bij ieder project, analyseren we achteraf de behaalde resultaten.
We meten doelbereiking, vergelijken de prestaties van influencers en contentvormen, en bieden inzicht in kansen en leermomenten die dit project naar voren kwamen.
Het gaat immers nooit alleen om direct resultaat, maar ook om bouwstenen voor de toekomst.
Vertrouwd door 40+ organisaties
Let’s build influence
Op zoek naar een influencer strategie? Of ben je een influencer en wil je de markt beter kennen? Neem dan contact op.

Contact
