Customer Data Platforms (CDP)
Door de vele verschillende digitale platformen ontstaat een gefragmenteerd beeld van klantdata. Hierdoor worstelen marketeers met één vraag: hoe zorg je voor een samenhangend beeld van de doelgroep, waarin je gebruik maakt van de verschillende databronnen?
Een Customer Data Platform (CDP) belooft de oplossing te zijn, met het bieden van een “holistisch” of “360 graden” klantbeeld. Maar wat is het precies? Hoe verschilt het van CRM’s of DMP’s? En waarom kan het jouw contentstrategie naar een hoger niveau tillen?
Let’s dive in.
Wat is een CDP?
Organisaties maken anno 2025 gebruik van verschillende platformen voor bijvoorbeeld sales, marketing, administratie en klantcontact. Hierdoor fragmenteert het beeld van klanten.
Een CDP is een hub die deze versnipperde data samenbrengt. Denk aan gedrag, persoonsgegevens en klantcontact uit de verschillende bronnen (eg. website, email, social media platformen, zoekmachines) en deze combineert tot één profiel. Hubspot is een goed voorbeeld van zo’n platform.
Customer Relationship Management
CRM is een gerelateerde term en verwijst naar de manier waarop klantinformatie wordt ingezet om de band met klanten te verbeteren. Denk aan gepersonaliseerd klantcontact of een aanbieding voor een product dat past bij hun gedrag.
Data Management Platforms
DMP zijn platformen die met name privacygevoelige klantdata verwerken. De CDP richt zich op bekende én anonieme gebruikers, en combineert die data altijd in realtime.
Voorbeeld: Een reisbedrijf gebruikt een CDP om websitebezoekers die vluchten bekijken te koppelen aan hun eerdere klikgedrag vanuit de nieuwsbrief – zonder dat ze ingelogd zijn.
Op dezelfde manier kan bol.com jouw ervaring personaliseren, nog voordat je bent ingelogd.
Van data-chaos naar inzicht
Gepersonaliseerde content is een must in elke moderne marketing strategie. Aanbiedingen worden bijvoorbeeld aangepast op basis van gedrag. Denk aan een fashionmerk dat sneakers toont aan hardlopers, of jurken aan weddingplanners.
Bovendien biedt persoonlijke content mogelijkheden om de verkoop te verbeteren. Denk aan gepersonaliseerde pushmeldingen bij bijna-afhakers (bv. “Je winkelmandje wacht nog!”). Trigger emails op basis van de levensfase. Bijvoorbeeld een
babywinkel, die automatisch follow-ups stuurt na een geboorte.
Segmentatie
Een handige manier om de CDP in de praktijk in te zetten is door er segmenten mee te creëren, zoals “trouwe klanten” of “slapende leads” voor gerichte campagnes.
Daarbij biedt de gebruikersdata inzicht in churn-risico’s. Telecombedrijven zijn hier geweldig in, die weten abonnees met dalend gebruik altijd proactief te vinden. Zelf hebben wij dit mogen inzetten door e-mail automatiseringen in te richten op basis van kijkgedrag, voor streamingplatformen WithLove en New Faith Network.
Tot slot is het verstandig om een CDP te koppelen aan zoals Google Analytics of HubSpot, voor end-to-end tracking.
Geen oplossing, wel een fundament
Een CDP is geen wonderwater, maar wél een krachtige motor achter persoonlijke marketing. In de praktijk zien we dat het combineren van de data al een uitdaging op zich is.
Begin daarom klein: breng databronnen in kaart, centraliseer de informatie voor zover als mogelijk is, en experimenteer daarna pas met automatiseringen.
Wat is jouw uitdaging op het gebied van datamanagement?
Vertrouwd door 40+ organisaties
AI, Caramba!
Deel vrijblijvend jouw AI uitdaging. Voor inzicht, inspiratie of gewoon een goed bakkie.

Contact
