Landelijke Awareness-campagne: van expat-hit naar mainstream merk
BikeFair is al jaren een succes onder expats die snel en betrouwbaar een tweedehands fiets willen scoren.
Maar de Nederlandse consument – gewend aan Marktplaats en de fietsenwinkel op de hoek – wist BikeFair nog niet goed te vinden. Slechts 1 op de 10 bezoekers was Nederlander.
Tijd voor verandering: We ontwikkelden een landelijke awareness campagne die BikeFair onder de aandacht bracht bij ruim 1 miljoen Nederlanders.

Uitdaging & Aanpak
Bedenkt, ontwikkel en voer uit. Het verzoek was om binnen 2 maanden een complete, landelijke awareness campagne te ontwikkelen.
In de markt ligt er uitdaging in het meten van awareness. Hoe meet je immers wat iemand ziet, of denkt? Op NS-stations werden eerder camera’s geplaatst in de digitale reclameschermen, om bij te houden wie er wel en niet kijkt. Inmiddels is er door de privacywaakhond een stokje voor gestoken, maar het laat zien hoe groot de drang naar attributie op dit vlak is.
We ontwikkelden een campagne strategie, inclusief content en mediaplan, specifiek gericht op de doelgroep en het imago van BikeFair.
Daarbij was het zaak dat uitingen elkaar versterkten wat betreft stijl, boodschap en de samenwerking van online/offline plaatsingen.
We gebruikten een specifiek attributie framework om te bepalen wat het effect is geweest, met een kleine post hoc impact study om het resultaat in kaart te brengen.
Belangrijkste doel: genereren van tractie, specifiek onder Nederlandse bezoekers. Tot dan toe was 9 op de 10 bezoekers expat.



Resultaten
De uitingen waren niet te missen: ruim 2 maanden vertoond op elke drukbezochte plek in onze hoofdstad, op prominente locaties waaronder verschillende NS-stations, metrohaltes en 24 centrale plekken zoals het Rembrandtplein, Dam en Centraal Station.
We drukten en verspreidden ruim 10.000 zadelhoezen bij campussen, stations en metrohaltes.
Met een bereik van ruim 1 miljoen Nederlanders zagen we tijdens de impact study een flinke toename (+53%) in zoekopdrachten naar de merknaam, tot wel 8 weken na de campagne.
Fijne kanttekening was dat we de gewenste verschuiving zagen onder de doelgroep. Studenten en expats bleven komen, maar daarbij nam het aantal Nederlanders met 128% toe.
De timing van online en offline campagnes had een versterkende werking. De gewenste verschuiving in doelgroep was goed te zien: Na de campagneperiode nam het aantal bezoekers van Nederlandse herkomst toe van 11% naar 21% van het totaal.

Vertrouwd door 40+ organisaties
Denk je aan een project?
Deel vrijblijvend jouw uitdaging. Voor inzicht, inspiratie of gewoon een goed bakkie.

Contact
