Optimale vindbaarheid voor een Marktplaats
BikeFair is een online marktplaats voor tweedehands fietsen, waar het aanbod voortdurend verandert.
Wij ontwikkelden voor hen verschillende mediacampagnes en digitale strategieën, waaronder een aanpak voor zoekmachines.

Uitdaging
Op een platform waar het aanbod dagelijks wisselt, is het een uitdaging om de zoekende consument te binden aan een beschikbaar product. Bovendien is er natuurlijk veel concurrentie onder aanbieders van fietsen, waaronder niet tenminste van grote fabrikanten en platformen als Marktplaats.nl en Facebook.
Uit marktonderzoek bleek dat zoekmachines werden gebruikt door 95% van fietskopers, om vooraf onderzoek te doen. Daarbij weten we dat het aantal mensen dat niet alleen digitaal zoekt, maar ook koopt, nog altijd met de dag toeneemt.
Dus dat in de zoekmachines de belangrijkste uitdaging lag om te overwinnen, was geen kwestie. Vraag was wel: Kan deze start-up echt het gevecht winnen van de grote jongens?

Aanpak
We analyseerden zoekgedrag om te bepalen in welke segmenten de doelgroep en het zoekgedrag in te delen was. Relevant zoekgedrag bleek in 98% van de gevallen een combinatie van één of meer van de volgende 7 variabelen: locatie, prijs, type, model, merk, kleur en staat van de fiets.
Daarbij was het belangrijk om de pagina’s op grote schaal te kunnen aanmaken en real-time te kunnen toevoegen of verwijderen uit de index.
We ontwikkelden met BikeFair een CMS, waarin we met één druk op de knop landingspagina’s konden aanmaken die het aanbod vertoonde dat paste bij de betreffende zoekopdracht.
Hiermee werd het mogelijk in rap tempo landingpagina’s te maken, zoals “tweedehands-BMX” of “elektrische-bakfiets”, waarop dynamisch het bijbehorende aanbod werd getoond.
Hieronder een voorbeeld van de pagina voor tweedehands elektrische fietsen in Amsterdam.

Daarbij werd gebruik gemaakt van alle mogelijkheden om bereik te vergroten. Denk aan rich snippets op elke pagina om organisch vertoond te worden, en een product feed voor directe koppeling van producten met oa. advertentie systemen.
Het aanbod hierin werd automatisch bijgewerkt zodra het aanbod veranderde, met een verwijzing naar alternatieven uit dezelfde categorie. Een verkochte fiets zou je er dus niet meer vinden, maar de kans dat je doorklikte was erg hoog.
De landingspagina’s leverde een toestroom aan bezoekers, ruim 93.000 in het eerste jaar, een aantal dat in de jaren erna nog verder toenam.
Door de hoge relevantie waren bezoekers vaker geneigd om te kopen, dan de gemiddelde bezoeker. Ze kwamen altijd direct uit bij de specifieke fiets die ze zochten. En was de fiets niet meer beschikbaar, dan werd het meest vergelijkbare aanbod getoond.
De grote aantallen bezoekers hadden natuurlijk flinke impact op de omzet, maar ook op het inzicht.
Ze stelden ons in staat om testen te draaien waarmee we konden bepalen welke data-gedreven secties wel en niet effectief waren. Denk aan pagina onderdelen zoals “Recent toegevoegd”, “Populair” en “Speciaal voor jou”.
Win-win!
Resultaten
De aanpak versterkte BikeFair aanzienlijk in de organische zoekresultaten, ook voor zeer niche fiets types, of aanbiedingen die slechts kort beschikbaar waren.
Dankzij deze pagina’s is BikeFair in zoekmachines nog altijd een grote speler tussen belangrijke concurrenten zoals Marktplaats.nl, Ebay en Facebook Marketplace.
Vertrouwd door 40+ organisaties
Let’s get to work.
Deel vrijblijvend jouw uitdaging. Voor inzicht, inspiratie of gewoon een goed bakkie.

Contact
