Hoe val je op in de eindeloze stroom van content? Hoe zorg je dat je video’s niet alleen worden bekeken, maar ook converteren? En hoe meet je het succes van je inspanningen? Video en reel marketing zijn geen trend meer, maar een noodzaak voor merken die relevant willen blijven. Tijd om de kracht van korte video’s en reels slim in te zetten!
Viraal gaan: How to
Virality is een combinatie van de juiste boodschap, de juiste trend en het juiste moment. Het is natuurlijk wel de heilige graal voor marketingvideo’s – het is dan ook niet gezegd dat dit makkelijk lukt. Met de volgende kernprincipes heb je ook zonder virality een goede kans op resultaat.

De revolutie van short- én long form content
Sinds TikTok en Instagram inspeelden met de wens van gebruikers om meer korte video’s te zien, is short form content booming. Ze gaan onder de naam stories, shorts, reels – allen korte video’s met hetzelfde doel: Hapklare boodschappen delen met een doelgroep zonder lange aandachtspan.
Wat betekent Content is King?
Video’s en korte video’s in het specifiek worden meer vertoond op sociale media. Dit is omdat ze ervoor zorgen dat gebruikers langer op het betreffende Social Media platform blijven. Deze wens vanuit gebruikers zie je ook terug in de shift naar TikTok, waar geen tijdlijn meer is, maar alleen nog de korte video’s. De een, na de ander.
Long form content is king?
Long form content, ofwel video’s die langer dan 20 minuten duren, hebben een zeer grote opkomst doorgemaakt. Met de introductie van podcasts, die kort erna vaak ook in video vorm werden uitgebracht, werd deze trend gestart. Het bekendste voorbeeld van het moment is The Joe Rogan Experience met afgelopen jaar 3 miljard luisteraars wereldwijd. Geen televisieprogramma met zulke cijfers en met goede reden is hij een van de top verdienende “artiesten” van Spotify.

Deze vorm van content leent zich bijna exclusief voor diepe gesprekken en is daarom minder geschikt voor oppervlakkige reclames. Product placement blijft een optie, maar vooral worden de podcasts aangegrepen als branding middel: Een manier om het eigen merk imago te communiceren. Weinig verwachtingen voor verkopen en aanmeldingen (behalve bij promoties) en juist heel veel mogelijkheden voor een diepere verbinding met een merk en daarmee klantretentie.
Op social media en voor de meeste marketingdoeleinden zijn short video’s nog steeds the way to go. Onder meer vanwege productiekosten en de mogelijkheid om de boodschap effectief over te laten komen, waar deze in de long form content al snel vervaagt.
Daarom hieronder vijf tips om jouw social media video’s te verbeteren!
- Wees kort, maar krachtig
De sleutel tot succesvolle video en reel marketing: Vertel een verhaal in minder dan 30 seconden. Merken die in zo’n kort tijdsbestek een emotionele connectie weten te maken, blijven hangen. Bijvoorbeeld met een geslaagde grap of een sprekend verhaal. Gebruik snelle cuts, dynamische visuals en een pakkende boodschap die meteen de aandacht trekt. - Denk conversiegericht
Een video die alleen maar ‘leuk’ is, levert weinig op. Zorg dat elke reel een duidelijk doel heeft: meer volgers, inschrijvingen of aankopen. Voeg concrete CTA’s toe zoals “Swipe up”, “Shop nu” of “Download hier” om kijkers in actie te laten komen. - Analyseer en test
Weten wie er kijkt en hoe ze reageren is cruciaal. Gebruik daarom altijd de uitgebreide Analytics Tools van sociale media platformen om de prestaties van jouw te meten. Weet je niet waar je moet beginnen? Vergelijk de video’s dan eens met elkaar. Welke was er beter en welke niet? Waarom? Probeer op deze manier tot inzichten te komen waarmee je de volgende video’s kunt verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan verschillende formats, lengtes of calls-to-action om te ontdekken wat werkt voor jouw doelgroep. - Consistentie en herkenbaarheid
Eén virale hit is leuk, maar continu top-of-mind blijven is beter. Creëer een herkenbare stijl met vaste kleuren, tone of voice en formats die passen bij je merk. Hoe vaker mensen je content tegenkomen, hoe beter ze je herkennen, en des te groter de kans dat ze op langere termijn klant worden.
Meer weten? Wij maken marketing die werkt. Neem contact op met Flii Media om te ontdekken hoe wij jouw merk naar een hoger niveau tillen.